Tolkien szerint Ithilia
"gyönyörű, napsütötte, noha az állandó harcok nyomait itt-ott már magán viselő vidék."
(A Gyűrűk Ura)

2012. augusztus 5., vasárnap

Bernstein

Az úgy volt, hogy elindultunk fürdeni Rohoncra...

... viszont, mivel nagyon meleg volt, gondoltuk, előbb művelődünk egy kicsit, csak aztán megyünk fürödni.
A terv az volt, hogy megnézzük a lékai várat, aztán pedig Bernsteinben a sziklamúzeumot, amiről már annyian meséltek, majd innen továbbmegyünk Rohoncra. Ebből az lett, hogy kicsit eltévedtünk Lékán, mert kettővel későbbi kereszteződésben fordultunk le balra, mint kellett volna, így a vár helyett a Margit-kilátóba mentünk fel - de megérte a kitérő, a Kőszegi-hegység osztrák oldalán egy 25 méter magas kilátó található, a tetejéről pedig pompás panoráma nyílik az Alpok előhegyeire.
Persze a várat is felkerestük, de 6,5 euróért annyira nem akaródzott megnézni pár kastélyszobát. Tehát akkor irány Bernstein, lánykori nevén Borostyánkő, ahol egy magánmúzeumban a környékbeli nemesszerpentin-bányászatot és -feldolgozást mutatják be, valamint a borostyánkőút kereskedelmét.
A múzeum a település főterén található, el sem lehet téveszteni. A belépő megvásárlásakor kaptunk egy-egy érmét, amit be kell dobni az automatába, így lehet bemenni. A kiállítás a pincében kezdődik, ahol a környék bányászati múltját mutatják be, a számos tárló egy vájatot utánzó folyosórendszerben található. Mindegyik teremben van német, magyar és angol nyelvű tájékoztató, úgyhogy igazán nem lehet egy szavunk se.
Nekem a római ékszerkiállítás és az ásványos vitrinek tetszettek a legjobban. Volt egy óriási hegyikristály is, amit a Hohen Sonnenblicken találtak, és szállítottak a múzeumba az alapítók. A földszinti szabadtéri kiállítás az 1991-ben bezárt antimonbányát mutatja be, majd az emeleten a nemesszerpentiné (az osztrák jádekőnek is nevezik a külső hasonlóság alapján) a főszerep. Csodálatos faragott szobrok, installációk vannak kiállítva, például Otto Potsch szféragömbjei. A kiállítás ezen szakaszát egy videófilm zárja, ami a nemesszerpentin megmunkálását mutatja be. Ezt követően a borostyán kerül bemutatásra, a Borostyánkőúttól a gyógyászatig, ékszerekig. Érdemes megnézni a kiállítást, ha arra téved valaki. A múzeumról bővebb infó ITT.
A múzeum után leültünk a főtéren pihenni, ahol volt kitéve pár információs brossúra. Megnéztük, van Bernsteinbe 5,5 km-es "Bolygók útja" túraösvény, kastélyszálló, meg egy fürdő (Naturschwimmbad). Azt írták róla, hogy kristálytiszta vizű, csendes környezetben, van talpreflexológiás sétány és élményösvény, egyszóval csomó érdekes dolog. Elindultunk hát felkeresni a fürdőt. Meg is lett, a Badegasse végén, az erdőben egy völgyben. A belépő annyi, mint Rohoncon (felnőttnek 3, diáknak 2 euró, 14 óra után féláron), viszont kisebb a tó, de nagyobb a part. Megszavaztuk, hogy jó lesz ez is, úgyhogy bementünk és letáboroztunk a kerítés mellé - a hegyoldalon meg tehenek legelésztek. Ebéd után megnéztük a vizet, hát, nem volt valami meleg, 21,4°C-os volt, de hősiesen belevetettük magunkat. Amúgy nagyon szép a tavacska, igaz, mesterséges: három részre van osztva: az erdő felőli szélén van egy homokozó (vár), mellette pici víz a kicsiknek, majd egy pallóval leválasztva következik a pancsoló, ahol kb. 1,4 m mély a víz a legmélyebb ponton, itt két napozóstég van, majd egy kis híddal leválasztva következik a bejárat melletti "úszómedence", itt 1,85-2,85 m közötti a vízmélység. A strandon van büfé, zuhanyzó, wc, öltöző, kulcsos szekrények, játszótér, strandröplabdapálya, talpmasszázs-ösvény, erdei tanösvény, és, ami a legjobb volt, ingyen WiFi.

A középső medence

Az úszómedence és a büfé

Remekül elvoltunk, este hatkor indultunk haza, még beugrottunk Kőszegen fagyizni Ibrahimhoz, aztán irány haza. Bernsteinbe még visszamegyünk, fel kell fedezni az ösvényt is! No meg Almássy László szülőházát. A helyi látnivalók listája (német).