Tolkien szerint Ithilia
"gyönyörű, napsütötte, noha az állandó harcok nyomait itt-ott már magán viselő vidék."
(A Gyűrűk Ura)

2012. szeptember 29., szombat

Kutatók Éjszakája 2012

Kutatók Éjszakája 1. felvonás - BME

Mivel a programokra előre kellett volna feliratkozni, de a helyek kb. a jelentkezés megnyitását követő 2. percre beteltek, így próba-szerencse alapon mentünk el a műegyetemre. Eredetileg balesetszimulációt akartunk nézni, de lépni se lehetett, úgyhogy arról letettünk. Helyette elmentünk az atomreaktorhoz, hátha szerencsénk lesz, és bemehetünk. Így is lett, igaz, ezért kb. húsz percet ácsorogtunk. Az ott dolgozók nagyon rendesek és segítőkészek voltak, így bemehettünk mi is annak ellenére, hogy nem voltunk feliratkozva. Bevinni nem lehet semmit, kaptunk köpenyt és cipővédőt. A program egy kb. 45 perces előadással indult, ahol elmondták, hogy hogyan termel energiát a reaktor (vagyis a maghasadás alapjait), illetve a reaktor felépítését és működési elvét. Ezt követően két csoportra oszlottunk, mi a vezérlőterembe mentünk, a többiek a zónához. A vezérlőteremben megmutatták a berendezéseket, amelyek a reaktor működését szabályozzák, és a kapcsolótáblát is, amit állandóan ketten figyelnek. Ezt követően kimehettünk mi is a zónához, vagyis a reaktor tetejére, és benézhettünk oda, megtekintve a Cserenkov-fényeket. Ezután még a laborokat, a csőposta-állomást és a bórsavas tárolókat néztük meg, valamint az ún. "melegkamrát".
Ez a program kb. másfél óra volt, így nagyjából negyed kilenckor értünk a szélcsatornához, ahol elég nagy, ám gyorsan haladó sor állt, így mi is beálltunk. A csatornában 20 m/s (72 km/h) sebességű szél "fújt", aminél már azért figyelni kellett, hogy ne döntsön le.
Innen még elmentem a központi épületbe, ahol az egyetem levéltárának volt standja. Itt sokféle program volt: puzzle, kvíz, egy rövid kiállítás az érdekesebb iratokból és régi levelek olvasása.Utóbbit ki is próbáltam - nem volt annyira nehéz, mint gondoltam, de én egy szépen írt 1872-es levelet olvastam, a fogalmazványt inkább kihagytam, tekintve, hogy már a címzést se tudtam elolvasni... Ellenben megtudtam, hogy 1058 iratfolyóméternyi anyaga van a levéltárnak, és készülnek hozzá rendszeresen segédletek.
az este konklúziója: a BME sokkal, de sokkal nagyobb, mint hittem, és nagyon jó fej emberek dolgoznak ott.

Kutatók Éjszakája 2. felvonás - Gyermelyi Tésztagyár

Ma pedig Gyermelyen jártam a tésztagyárban, ahová szintén regisztrálni kellett volna, de hát erről is lemaradtam... azért persze ide is beengedtek. Nagyon felkészültek voltak, kaptunk audio guide-ot, és minden csoportnak külön idegenvezetője volt. Megnéztük a száraztészták gyártósorát (2 olasz és 2 svájci gépen készülnek a tészták), a raktárt, a csomagolóüzemet, a tojástörőt (másfél műszak alatt megtermeli a napi mennyiséget, 10840 tojást tör fel), aztán jártunk még a lisztcsomagolóban, majd a túra végeztével finom frisstésztás kóstoló várt minket: töltött ravioli mártással, innivalóval, és még ajándék tésztát is kapott mindenki. Sőt, gyári áron lehetett venni a termékeket, úgyhogy hoztam még pár különlegesebb tésztát is, amit a boltban többször ennyiért adnak. Ez a hirtelen felindulásból elkövetett gyárlátogatás igazán érdekes volt, ajánlom mindenkinek!

Update: Én ugyan nem fényképeztem, de egy másik látogató igen. Eris képei itt tekinthetők meg:
A Gyermelyi Tésztagyárban
(Én is ilyen raviolit ettem: túróval volt töltve és meggymártással meglocsolva. Nyamm.)

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése